CZY OSOBY ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI, W TYM NIEPEŁNOSPRAWNE, MOGĄ PRZYSTĄPIĆ DO EGZAMINU MATURALNEGO, KTÓRY BĘDZIE DOSTOSOWANY DO ICH POTRZEB ORAZ MOŻLIWOŚCI?
Tak. Dostosowanie warunków i/lub form egzaminu maturalnego – na podstawie odpowiednich dokumentów – przysługuje zdającym:
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
- słabosłyszącym
- niesłyszącym
- słabowidzącym
- niewidomym
- z afazją
- z niepełnosprawnością ruchową spowodowaną mózgowym porażeniem dziecięcym
- z niepełnosprawnością ruchową spowodowaną innymi przyczynami niż mózgowe porażenie dziecięce i z czasową niesprawnością rąk
- o których mowa w art. 165 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe (cudzoziemcom)
- obywatelom Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- z chorobami przewlekłymi
- chorym lub niesprawnym czasowo
- z niedostosowaniem społecznym lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym
- które znalazły się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej
- które mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą
- z zaburzeniami komunikacji językowej
- z zaburzeniem widzenia barw.
Szczegółowe sposoby dostosowania są wymienione w komunikacie dyrektora CKE.